Te jong voor hakken?

  • Anneke

    Ik heb zaterdag bij van Haren een paar hele mooie pumps gekocht, zwarte hakken met een metalen hak, iets van 10cm hoog. Vanmiddag komt mijn oudste dochter van 15 thuis, heeft ze precies dezelfde hakken gekocht, maar dan in maat 36.

    De hele avond heeft ze ze aangehad. Tot nu toe liep ze alleen op platte schoenen dus het lopen gaat nog niet allemaal even soepel. Ik vind het prima als ze op hakken loopt, maar is 10cm niet veel te hoog voor die leeftijd? Ik krijg al last van mijn rug als ik ze lang op hakken loop, en zij is nog in de groei.. weet iemand hier of het schadelijk is om op die leeftijd al op hoge hakken te lopen?

    Groetjes,

    Anneke

  • Sabine

    Ik vind 10 cm voor een meisje van 15 wel erg hoog moet ik zeggen. Zeker als dat ook nog eens haar eerste hakken zijn. Ik was volgens mij ook iets van 15 a 16 jaar toen ik op hakken begon te lopen. Maar van mijn moeder mocht ik absoluut niet hoger dan 5 cm.

    Ik heb wel eens gelezen dat het langdurig dragen van hakken boven de 5 cm sowieso schadelijk is voor het lichaam. Maar ja, wat is dat niet tegenwoordig…. ;-)

  • Marc L

    Hoi Anneke,

    Je hoort enorm veel wisselende verhalen over lopen op hakken, de een zegt het maakt niet uit en de ander vind het (zo jong) niet verstandig, maar ik denk dat je dochter het zelf wel aanvoelt of het goed gaat of niet. Hebben jullie niet dezelfde maat ? dan had ze misschien een paar van jou kunnen lenen om het te proberen.;-)

    Maar om nog even terug te komen bij je dochter, misschien kun je haar adviseren om dat wanneer ze toch graag op hakken wil lopen ze het in begin niet al te lang doet en langzaam opbouwt zodat ze later niet zo'n last van haar rug zal krijgen.Ik loop zelf niet op hakken dus ervaringen met pijn etc. heb ik niet, maar ik hoop dat je wat met mijn info/tip/advies kan doen. Ik ben tevens wel een liefhebber van vrouwelijk schoon op hoge hakken dus wat mij betreft niet tegenhouden… ;-)

    Groeten van Marc L

  • Marcel

    Ik loop al vanaf mijn 12de regelmatig op hakken en ben al vrij snel op mijn moeders hoogste gaan lopen, iets van 16cm. Ging redelijk goed en ik heb nu op mijn 26ste niet echt het idee dat het nou enorme schade veroorzaakt heeft.Anneke schreef:

    >

    > Ik heb zaterdag bij van Haren een paar hele mooie pumps

    > gekocht, zwarte hakken met een metalen hak, iets van 10cm

    > hoog. Vanmiddag komt mijn oudste dochter van 15 thuis, heeft

    > ze precies dezelfde hakken gekocht, maar dan in maat 36.

    >

    > De hele avond heeft ze ze aangehad. Tot nu toe liep ze alleen

    > op platte schoenen dus het lopen gaat nog niet allemaal even

    > soepel. Ik vind het prima als ze op hakken loopt, maar is

    > 10cm niet veel te hoog voor die leeftijd? Ik krijg al last

    > van mijn rug als ik ze lang op hakken loop, en zij is nog in

    > de groei.. weet iemand hier of het schadelijk is om op die

    > leeftijd al op hoge hakken te lopen?

    >

    > Groetjes,

    > Anneke

  • Leon

    Tegenwoordig zie je steeds meer jonge dames op hoge hakken lopen, dus je hebt een modebewuste dochter……

    In Engeland zag ik laatst bij de Pizzahut een meisje van een jaar of 10 met knielaarzen met naaldhakken van een cm of 10. Ze kon er beter op lopen dan haar moeder die al moeite had met kortere hakken.Marcel schreef:

  • Marcel

    Ze beginnen best wel vroeg dan, nou ja ik was ook 12 dan en een jongen.Leon schreef:

    >

    > Tegenwoordig zie je steeds meer jonge dames op hoge hakken

    > lopen, dus je hebt een modebewuste dochter……

    >

    > In Engeland zag ik laatst bij de Pizzahut een meisje van een

    > jaar of 10 met knielaarzen met naaldhakken van een cm of 10.

    > Ze kon er beter op lopen dan haar moeder die al moeite had

    > met kortere hakken.Marcel schreef:

  • David

    pas geleden zag ik bij de Dirk een meisje van 13 of 14 op laarzen met naaldhakken van zo'n 10cm.

  • hogehakken

    ik vind het te gek als ze zo jong al om hakken geven zijn toch echte meiden.

    Bij welke van haren hadden ze die pumps nog, mijn vriendin zocht die ook stilleto hak met riempjes maar in rotterdam waren ze uitverkocht , laat even weten

  • Wanda

    Ik liep ook op die leeftijd al op hakken

  • rina

    Mijn dochter is 16 jaar en verdient voor kledingaankopen zelf haar geld met een bijbaantje. Mij wil ze niet meehebben en ik heb ook geen invloed hoe ze er bij loopt. Naar mijn mening kleedt ze zich veel te ordinair. Afgelopen zaterdag heeft ze ook weer van die kinky schoenen gekocht in Amsterdam, knalrode plateausandaletten met riempjes, zooltjes van zo'n 5 cm en torenhoge messcherpe dunne metaalhakjes van 17 a 18 cm.

    Ik kwam er achter toen ze zaterdagavond uitging, ze kwam ordinair gekleed de kamer binnenwankelen op die hoge stelten, een ultrakort rood rokje met zichtbaar jarretels en zwarte naadkousen, ik wist niet wat ik zag. Op de vraag of ze echt zo de deur uitging antwoordde ze dat haar vriendinnen ook altijd dit soort kleren droeg, maar dat zie ik nooit.

    Toen ze het tuinpad afliep zag in dat ze om te kunnen lopen ontzettend met haar achterste moest draaien, haar voeten zwikten bij elke stap naar de zijkanten en ze moest moeite doen om op de been te blijven. Ik kan er niet bij dat ze zo over straat durven, dit is toch veel te uitnodigend denk ik dan, of ben ik ouderwets? Zijn er meer mensen die dit soort dingen beleven, en hoe zou je dit kunnen keren? Hoe gaat dit bij anderen?